Uzsākot uzņēmējdarbību, uzņēmēji bieži vien saskaras ar dilemmu:
ir vērts izveidot savu mājaslapu, vai arī var aprobežoties tikai ar lapu sociālajos tīklos? Un kāda vispār ir atšķirība starp šīm divām platformām?
Šajā rakstā mēs vēlamies analizēt, vai ir optimāls risinājums visiem gadījumiem un ko labāk izvēlēties – sociālos tīklus vai mājaslapu.
Ar ko mājaslapa atšķiras no sociālajiem tīkliem? Galvenie punkti no uzņēmēja prizmas.
1. Īpašumtiesības
Lapa sociālajā tīklā tikai nosacīti pieder tās radītājam. Faktiski sociālo tīklu lapa, tāpat kā viss tīkls, ir izstrādātāju, investoru vai citu personu īpašums. Mājaslapa pieder uzņēmuma īpašniekam un ir atkarīga tikai un vienīgi no viņa lēmumiem.
2. Reklāma
Galvenā mājaslapu reklamēšanās vieta ir meklētājprogrammas(piemēram, Google), lapām sociālajos tīklos - ziņu plūsma(news feed). Līdz ar to klientu piesaistes instrumenti un iespējas ir krasi dažādas.
3. Mērķauditorija
Vide, kurā lietotājs uzturas internetā lielā mērā ir atkarīga no viņa personīgajām vēlmēm, paradumiem, vecuma, profesijas, darba slodzes, mērķiem un citām niansēm. Tātad to ir svarīgi ņemt vērā, pirms izlemjat, kas ir vislabākais biznesam - mājaslapa vai lapa sociālajos tīklos. Jāņem vērā arī tas, kur atrodas B2C un kur B2B sektors.
4. Finanses: izmaksas un peļņa
Ieguldījumi mājaslapas izveidē un lapas izveidē sociālajos tīklos var atšķirties vairākas reizes. Mājaslapas izveidē finanšu ieguldījumiem nav ierobežojumu, tas ir atkarīgs tikai no īpašnieka mērķiem, iztēles un iespējām. Bieži vien uzņēmējiem sākumā fāzē vienīgie tēriņi, kas ir paredzēts digitālajam aktivitātēm, ir interneta pieslēguma rēķins. Rentabilitāti bieži vien nosaka arī tas, kāds resurss – jūsu mājaslapa vai sociālo tīklu lapa – tiek izmantots peļņas gūšanai.
5. Analītika
Datus par lietotāju plūsmu un uzvedību, reklāmguvumiem un citiem parametriem mājaslapu īpašnieki iegūst no meklētājprogrammu analītiskajiem pakalpojumiem vai izmantojot specializētus rīkus. Sociālo tīklu lapu īpašnieki iegūst informāciju no soc. tīklu sniegtajām atskaitēm.
No šiem 5 punktiem izriet galvenais plusu un mīnusu kopums Jūsu izvēlei. Tālāk rakstā izvērtēsim smalkāk šos plusus un mīnusus.
Sociālie tīkli: priekšrocības un trūkumi biznesam
Uzņēmuma lapas izveides priekšrocības sociālajos tīklos
1. Minimālās prasības un izmaksas izveidei
Sociālie tīkli neprasa no uzņēmējiem lielus finanšu ieguldījumus. Lai gan šeit arī ir iespējas tērēt naudu, piemēram, izmantojot reklāmu. Lai izveidotu sociālo tīklu lapu, nav jāapgūst programmēšana, dizaina nianses vai jāapgūst jebkādas profesionālās iemaņas. Uzņēmējam pietiek skaidri ievērot detalizētus un saprotamus norādījumus.
Biznesa lapu var izveidot dažu minūšu laikā, sekojot norādēm Kā izveidot Instagram biznesa lapu un Kā izveidot Facebook biznesa lapu. Izveidojot šos kontus, Jūs, iespējams, varat sākt gūt peļņu un atpazīstamību jau palaišanas dienā.
2. Vienkārša lietošana
Ierakstu(postu) un stāstu(storiju) pievienošana un rediģēšana tiek veikta ātri un bez speciālistu palīdzības. Jums pilnībā pietiek ar ideju, uzrakstīt nelielu tekstu un izveidot grafisko materiālu kādā bezmaksas online rīkā, piemēram, canva.com. Dažreiz pat grafiskais materiāls nav nepieciešams, pietiek tikai ar tekstu, vai teksts + fotogrāfija.
3. Informācijas izplatīšanas ātrums
Publicēts ieraksts uzreiz parādās Jūsu sekotāju ziņu plūsmā(news feed, vai "lenta"). Ņemot vērā mērķauditorijas sabiedriskumu, kas sākotnēji ir gatava saņemt informāciju un ar to dalīties, varat paļauties uz ātru informācijas izplatīšanos. Jāņem vērā, ka uzņēmuma Meta radītie algoritmi Jūsu ierakstus tomēr bezmaksas visiem sekotājiem neiepludinās viņu ziņu plūsmā.
4. Atvērtība un attiecību veidošanas vieglums
Lietotāji sākotnēji ir atvērti saziņai, labprāt komentē saturu, izmanto čatu. Šeit veiktās aptaujas, publicētie ieraksti, ievietotie produkti ar pareizo pieeju saņem ātrāku atbildi, kā mājaslapā. Sociālie tīkli no mājaslapas atšķiras arī ar klientu un uzņēmumu īpašnieku komunikācijas stilu. Piemēram, emocijas, kas izteiktas gan vārdos, gan ar emocijzīmēm, nogludina daudzus asus stūrus komunikācijā un palīdz ātrāk iegūt uzticību. Savukārt mājaslapā nav raksturīgi izmantot emocijzīmes.
5. Komforts lietotājiem
Lietotāji, visticamāk, ir apmierināti ar izvēlētā sociālā tīkla funkcionalitāti un šeit jūtas ērti. Viņi zina, kā novērtēt, komentēt, pārpublicēt vai saglabāt ierakstu, abonēt lapu, sazināties ar tās īpašnieku, u.t.t. Darbības ir skaidras un pazīstamas, un tīkla un tā kopienu lietojamība nerada diskomfortu un vēlmi pamest Jūsu soc. tīklu lapu.
Trūkumi sociālajos tīklos
1. Nenoteiktība un atkarība no izstrādātājiem
Sociālā tīkla un lietotāju liktenis ir administratoru, izstrādātāju un tā īpašnieku rokās. Viņiem ir jāizlemj, kā šis tīmekļa resurss attīstīsies. Ja lietošanas noteikumi un nosacījumi mainās, Jums būs jāievēro tie vai jādzēš sava lapa. Ja sociālais tīkls beigs pastāvēt, tad visas tajā izveidotās lapas, ieraksti, čati un citi elementi būs nepieejami.
2. Vienveidība un ierobežoti pakalpojumi
Visas biznesa lapas, kas izveidotas vienā sociālajā tīklā, izskatās vienādi un piedāvā lietotājiem aptuveni vienādu elementu kopu. Šeit nevar pielietot īpašas funkcijas vai dizaina nianses. Visiem uzņēmējiem ir pieejami vieni un tie paši pakalpojumi. Arī ārējās lietojumprogrammas nevar instalēt.
3. Ierobežota mērķauditorija
Sociālajiem tīkliem, tāpat kā jebkurai vietnei, ir sava mērķauditorija. Audzējot sekotāju skaitu, būs iespējams ietekmēt tikai to. Tas padara lapu izmantošanu sociālajos tīklos pilnīgi neefektīvu daudziem uzņēmumiem, kuru potenciālie klienti nav to lietotāji, kā piemēram, uzņēmumi kas strādā B2B sektorā.
4. Tematiskais ierobežojums
Sociālie tīkli nav piemēroti visām uzņēmējdarbības jomām. Vispiemērotākie šeit ir salīdzinoši lēti produkti, kas nav tehniski sarežģīti vai specifiski un ir nepieciešami relatīvi plašam klientu lokam.
5. Nepiemērota vide lieliem darījumiem
Sociālie tīkli ļauj pievienot produktus un pat iestatīt maksājumu pieņemšanu. Taču lieli darījumi, kas saistīti ar ilgstošām sarunām, pakāpenisku rēķinu izrakstīšanu, lieliem maksājumiem utt., šeit netiek veikti. Visām šīm darbībām ir nepieciešama papildus biznesa rīku klātbūtne.
6. Nepietiekami dati analīzei
Sociālo tīklu sniegtie statistikas dati ir ierobežoti. Tie tiek sniegti par lietotāju personiskajām īpašībām – vecuma grupu, reģionu un lapas darbību (jauni sekotāji, patīk(like) utt.) noteiktā laika periodā. Ar šo informāciju nepietiek, lai izstrādātu pilnvērtīgu attīstības stratēģiju.
7. Uzlaušana un spams
Neskatoties uz izstrādātāju aktīvajām darbībām, kuru mērķis ir apkarot krāpniekus, krāpnieki regulāri uzbrūk personiskajām un uzņēmumu lapām. Pagaidām, Meta to nav pilnībā izskaudusi un brīžiem liekas, ka krāpnieku ir vairāk kā jebkad.
Mājaslapa biznesam: plusi un mīnusi
Mājaslapas priekšrocības
1. Īpašuma tiesības
Mājaslapas īpašnieks var brīvi izmantot jebkurus elementus un īstenot jebkuras dizaina un funkcionalitātes idejas, ko ierobežo tikai tehniskās un finansiālās iespējas. Tajā pašā laikā lēmumi ir atkarīgi tikai un vienīgi no viņa gribas, mērķiem un vēlmēm.
2. Neierobežots daudzums no papildservisiem
Lai mājaslapa izskatītos un darbotos tā, kā to ir iecerējis īpašnieks, ir iespējams izmantot jebkurus pakalpojumus, kā piemēram, maksājumu integrācijas. Jāņem vērā, ka bieži vien šādu papildservisu iestrāde ir jāparedz mājaslapas izstrādes brīdī.
3. Individuāls dizains un funkcionalitāte
Šis punkts izriet no iepriekšējiem diviem, un tam ir ļoti svarīga loma uzņēmējdarbības veicināšanā un panākumos. Konkurences cīņa sasniedz pavisam citu līmeni, kad produkta cenai, kvalitātei un servisam tiek pievienots vēl viens “spēcīgs spēlētājs” - saturs ar informāciju, funkcionalitāte un mājaslapas ērtības no lietotāju viedokļa un rezultāti meklētājprogrammas.
4. Darbību ilgums
Pasākumi, kas tiek veikti, lai palielinātu pozīcijas meklēšanas rezultātos, palielinātu lietotāju plūsmu, reklāmguvumus un sasniegtu citus mērķus, parasti ir ilgtermiņa. Tāpēc to izmantošanas efektivitāte parasti ir augstāka. Piemēram, ja Jums izdevās panākt savas mājaslapas rezultātus Google pirmajā vietā, tad tie strādās samērā ilgu laiku pat bez nekādiem ieguldījumiem, kamēr paralēles ar soc. tīklu darbību šeit nav iespējams savilkt.
5. Plašs auditorijas pārklājums
Mājaslapas īpašnieks var strādāt ar visas interneta telpas lietotājiem, nevis ar kādu tās daļu. Mērķauditorijas ierobežošana notiek tikai pēc viņa pieprasījuma un ir atkarīga no gala mērķiem, paša uzņēmuma īpašībām un biznesa nišas.
6. Efektīva analītika
Meklētājprogrammu pakalpojumi sniedz daudz noderīgas informācijas par dažādiem parametriem. Pamatojoties uz to, var izveidot SEO veicināšanas stratēģiju, izvēlēties attīstības politiku un veikt prognozes. Papildu datus un iespējas piedāvā arī ārējie analītikas pakalpojumi, kā piemēram, Google Analytics un Search console.
7. Universalitāte
Jūsu mājaslapa, kā interneta platforma attīstībai un ienākumu gūšanai, ir piemērota jebkura veida uzņēmējdarbībai. Caur to var sasniegt vēlamo mērķauditoriju, pārdot dažādus produktus un izplatīt jebkādu informāciju, izņemot to, kas aizliegta ar likumu. Mājaslapa ir atzīts rīks uzņēmējdarbības veicināšanai B2B sektorā.
8. Neierobežo darījuma apjomu
Mājaslapa ir piemērota dārgu preču pārdošanai, neatkarīgi no tā, vai tās ir rotaslietas, nekustamais īpašums vai kosmosa kuģi. Faktiski piedāvātā darījuma apjomam nav nekādu ierobežojumu.
Mājaslapas trūkumi
1. Investīciju apjoms
Pat visvienkāršākā vizītkaršu mājaslapa prasa ieguldījumus izveidē, popularizēšanā un darbībā. Izdevumi var būt saistīti ar domēna iegādi, hostinga izmaksām, koda un dizaina izveidi, efektīvas lietojamības plānošanu, satura sagatavošanu, reklāmu izvietošanu u.c. Nepieciešamo investīciju apjoms ir atkarīgs no izvēlētās biznesa nišas, konkurences, mērķiem un citiem faktoriem. Jāpiemin tas, ka mazu un vidēju mājaslapu izmaksas parasti ir absolūti nejūtamas uzņēmuma gada bilancē.
2. Ilgs "iesakņošanās" periods
Laiks ir vajadzīgs ne tikai mājaslapas izstrādei un satura izveidei. Jauns tīmekļa resurss ir jāreklamē meklēšanas rezultātos, pretējā gadījumā mērķauditorija nevarēs redzēt tajā ievietoto piedāvājumu. SEO veicināšanas ātrums ir atkarīgs no daudziem faktoriem un rezultāti parasti nav ātri.
3. Minimālu zināšanu un prasmju klātbūtne mājaslapu izstrādē un reklamēšanā
Mājaslapas īpašniekam nav obligāti jāsaprot SEO, dizains un programmēšana, taču vēlams, lai būtu vismaz kādas zināšanas. Jo dziļāk Jūs iedziļināsieties, jo labāks būs rezultāts. Galu galā šādā veidā Jums būs iespēja kontrolēt izstrādātājus un savlaicīgi veikt svarīgas korekcijas.
Mājaslapa vai sociālie tīkli: kas ir piemērotāks Jūsu biznesam?
Nav iespējams viennozīmīgi atbildēt uz jautājumiem, ko labāk ieteikt – mājaslapu vai lapu sociālajā tīklā un kura opcija ļaus nopelnīt ātrāk un vairāk. Tas viss ir atkarīgs no uzņēmuma nozares un produkta īpašībām. Vienkāršākais veids ir izpētīt kādās vidēs darbojas līdzīgi uzņēmumi un veikt secinājumus, kāpēc tie ir veikuši šādu izvēli.
Lapa sociālajos tīklos ir lielisks risinājums iesācējiem un maziem uzņēmumiem, kas piedāvā lētus pašu ražotus produktus. Šeit droši jūtas konditori, frizieri, mākslinieki, kokrūpnieki, drēbnieki, u.c.
Lai reprezentētu pakalpojumus vai preces, jo īpaši dārgās, labāk izvēlēties savu mājaslapu. Lai gan tas prasa zināmas investīcijas, tas ļaus iegūt lielāku lietotāju uzticību, paplašināt klientu bāzi un palielināt uzņēmuma ģeogrāfisko pārklājumu.
Mājaslapu īpašniekiem nevajadzētu aizmirst par sociālajiem tīkliem. Ja tie nav piemēroti kā galvenā tirdzniecības platforma, tos var veiksmīgi izmantot kā papildu informācijas lauku, brīvai komunikācijai ar saviem sekotājiem.
Ideāls variants ilgtermiņa biznesam ir klientu piesaistei izmantot abus rīkus: gan mājaslapu, gan lapu sociālajos tīklos.
P.S. Vai vēlaties izstrādāt savu mājaslapu? Sazinieties ar mums un mēs Jums pastāstīsim par iespējām! :)